Barbie

Hej!
Efter en tuff vecka på jobbet så kom äntligen helgen :) I fredags var jag ute med Johan, Lars och Jonas, vi hade hysteriskt roligt! Först gick vi till skitstället On stage, sedan 2 Lång och sist Ölstugan. Fantastiskt kul kväll, jag har inte träffat Jonas innan men han var störtskön precis som Lars och vilket radarpar de är :P
 
Igår dvs lördag så var jag ute med bästa Helena och hade jättekul och trevligt då med! Men Helena berättade då en fruktansvärd grej för mig. Malou hade bett om att få titta på serien "Barbie" på Netflix och Helena som inte sett den sa att "vi tittar 5 minuter så får vi  se vad det är för något". Det var för övrigt det värsta någonsin!
 
Barbie bor i ett gigantiskt hus där allt givetvis är rosa. Hennes walk in closet är som en stor lägenhet och hennes gång med skor fortsätter i all evighet. Det enda hon pratade om var sina kläder och skor, hennes kompis bröt en nagel och började gråta och när Ken och de andra killdockorna kom för att äta middag med Barbie och hennes vänner så åt Ken-dockorna hamburgare medan de andra Barbie-dockorna åt sallad!!!? Jag har ALDRIG hört talas om något så vidrigt! Hur f'n man lära sina barn att som tjej ska man endast bry sig om sitt utseende, grina om naglarna går sönder och inte äta sig mätt utan tidigt lära sig att tjejer bara äter sallad. Jag kräks. Helena hade givetvis stängt av och inte låtit Malou titta, något alla sunda föräldrar bör göra. Jag undrar hur många föräldrar som låter sina flickor se på detta utan att veta vad det innehåller? Tror många föräldrar bara sätter ungen framför tv:n och inte är delaktig i vad som visas, sen finns de säkert de föräldrar med som låter barnen titta på sån här skit fast de är medvetna om vad som visas, men de upplever det inte som ett problem.
 
Jag tycker det är skandal att sån skit ens får visas och jag mår dåligt av tanken att vissa föräldrar låter sina barn titta på det utan att överhuvudtaget problematisera vad som händer när vi lär våra småflickor att utseendet är det enda som räknas. När kläderna man bär på dagis helt plötsligt har blivit oerhört viktiga och en statusgrej då blir jag ledsen. Hur ska man kunna uppfostra sitt barn att flörstå att kläder bär man för att inte frysa, inte för att vara snygg och hur ska man kunna uppfostra sitt barn till att inte bry sig om hur hen ser ut om barnen på dagis sedan jämför varandras kläder för att deras föräldrar har uppfostrat dem in i en stereotyp och hemsk könsroll? Om jag någonsin får barn ska jag skydda dem med näbbar och klor mot vår ytliga värld. Jag ska skydda min flicka från att hamna i en prinsessroll som endast gillar rosa och lär sig att äta sallad för att inte gå upp i vikt och jag ska skydda min pojke från pressen att vara stark och gapig och aldrig få visa känslor.Vad fan är det som händer med världen? Bojkotta Barbie-programmet och upplys andra föräldrar om vilken jävla skit det är!!!!!
 
Vet inte om det här är rätt men googlade Barbie och Netflix och det här kom upp så antar det. Usch.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: