London!

Hemkommen från London så antar att jag får göra en liten sammanfattning...
Dag 1:
Checkade in på hotellet som låg nära tunnelbanestationen Gloucester Road, mycket trevligt och lugnt område med massa fina hus och mycket hotell. Nära till "stan" och en del restauranger osv runt omkring.
Hotellrummet på Ambassador Hotel:
+rent, centralt, fin utsikt, bekväm säng
-trångt men inte så det var allt för jobbigt, extremt svag stråle i duschen, ingen mini-bar, varmt som fan, vid en väg så fick sova med öppna fönster men på natten blev det kallt så det gjorde inget
 
Efter incheckningen gick vi till en typisk engelsk pub och satte oss ute med en öl. Dröjde inte länge fören personerna på bordet nära oss började balla ur. Det var ett gäng 18-åringar (ca) som välte ut sin öl, gapa och skrek och kastade ut sina ölglas mitt i gatan (där det för övrigt körde jäkligt dyra och fina bilar). Vi antog att de som jobbade där skulle säga ifrån men nej. Bartendern kom ut, ställde sig mitt i trafiken och började sopa glas utan att säga något! :o
Efter det kom det ett gäng 15-16 åringar och satte sig vid bordet bredvid oss. De hade med sig egen dryck (öl, cider) så de beställde inget utan drack det dom hade med sig! Ingen sa till där heller haha!
 
Sen efter det gick vi till en restaurang och åt (Madde åt ett gigantiskt kycklingspett och jag pasta alfredo typ) och det var supergott. Redan då blev vi dock chockade över priserna, något vi sedan skulle vara chockade över hela resan. Efter det gick vi en promenad runt kvarteret vi bodde i, handlade lite på Tesco och sedan gick vi och la oss vid halv 12 ungefär.
 
Dag 2:
Gick upp klockan 7 vilket var hemskt men bra då man fick ut mycket av dagen. Mesta delen av dagen ägnades på Oxford Street men jag var besviken då jag knappt shoppade någonting, bara lite grejer till mig och en del till Johan. Affärer som inte är min stil och dyrt. Pausade på lite krogar, promenerade lite osv. Madde råkade köpa (och jag med iofs) SVINDYRT godis (en påse för ca 130 svenska kronor) och var jättearg över det haha! De blåste verkligen skiten ur oss i den där godisaffären! Senare råkade vi hamna i Chinatown och Soho och gick runt i West End. Hittade en grym butik där jag köpte den här muggen:
Min favoritskräckfilm!
Någonstans mitt i allt så åt vi på en indisk restaurang och det var det bästa jag någonsin ätit nästan! Så oerhört mycket mat, fantastisk god mat (mycket bättre än den indiska maten vi har här) och vilken service! Maten kom in fortfarande rykande och kokande och riset var det bästa någonsin, det var blandat med grönsaker och stekt ägg.
 
Så värt!
 
Soho och Chinatown var trevligt och helt plötsligt hamna vi på Heddon Street där det var otroligt fint och mysigt! Mycket goda och billiga (det enda billiga under resan) drinkar och härlig stämning.
Pimm's and lemonade

Dag 3:
Nu var det dags för Portobello market i Notting Hill och Camde Market...Jag hade sååå höga förväntningar men näe alltså...Portobello var helt galet. Det var så mycket folk så man fick total panik. Husen och miljön var supersöta och mysiga men kaoset gick inte att stå ut med. Dessutom var det antingen marknad med billigt turist-krimskrams som man inte vill ha (ALLA sålde samma saker) eller så var det svindyra antika prylar :( Hade förväntat mig lite mer loppis och blandat. Vi gick timme efter timme och jag måste erkänna att jag mest var sur, hungrig och uttråkad efter två-tre timmar. Vi åkte vidare till Camden Market och satte oss på en italiensk restaurang. Tog en vanlig bolognese och den var faktiskt förvånansvärt god! Efter det upplevde vi ungefär samma sak på Camden. Mycket folk, mycket krimskrams och mycket dyra antika prylar. I och för sig är det ju väldigt häftigt utformat där och när man väl kom till matmarknaden med alla stånd så var det ju grymt! Vi avslutade kvällen på en uteservering och väldigt, väldigt många öl för att sedan precis hinna med tunnelbanan innan den slutade gå. Hur kan för övrigt en tunnelbana i en huvudstad sluta gå klockan 12 på natten? Sinnessjukt. Å andra sidan kände jag att man kunde ta bussen men vi hade ju inte kollat upp bussarna alls så det var skönt att slippa. Det var en rolig och udda kväll i alla fall....:)
 
Dag 4: Trötta som as, lite bakfulla och med hemlängtan. Släpade oss till naturhistoriska och tittade på utställningarna där. Mycket folk där med, kul med utställning med Dinosaurieskelett men i övrigt var jag inte imponerad av utställningarna tyvärr. Köpte dock en jättefin bok i shoppen i alla fall. Efter det promenerade vi, åt fantastisk tapas, drack kaffe i solen på en uteservering och njöt.
 
AMAZING tapas!
Trevlig promenad 
Sammanfattningsvis:
Jag gillar Londons arkitektur, mat och att det är så internationellt - alla umgås med alla och det är inte i närheten så segregerat som exempelvis Göteborg är - underbart! Mycket trevliga pubar och restauranger och områden som var fina och spännande.
Jag gillar inte engelsk frukost (haha), att det var så dyrt, att det var så brötigt och mycket jobbiga fulla britter som betedde sig illa, turismen (jag vet att jag är en del av den) och sen fick jag helt enkelt inte den där känslan av att jag "älskar" staden. Det var fint och kul men inte mer än så. De enda städerna jag känt hittills i mitt liv att jag älskar och skulle kunna åka till om och om är Prag och Lissabon.
Jag hade önskat att vi hade hunnit se mer saker som towern, bron, Harrods, Baker Street och druckit afternoon tea och spenderat betydligt mindre tid på shoppingen och marknaderna MEN det är ju lätt att säga nu, det visste vi inte då.
 
Betyg överlag: 3
Maten: 4,5
Miljöerna: 3,5-4
Drycken: 5
Människorna: 3
Butikerna: 4 (även om de inte helt föll mig i smaken)
Vädret: 2-3
Camden Market
 Första kvällen
 Häftigt hus - The Royal British Society of Sculptors
 Det äckligaste jag åt på hela resan...
The National History Museum


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: