Prag i mitt hjärta

Varje morgon när jag kommer in i entrén för att ta hissen upp till kontoret så möts jag av en doft som luktar Prag. Det är svårt att förklara men det luktar liksom instängt hus, stad och någonting annat som inte går att beskriva men som är en doft man möts av i just Prag. Eftersom detta sker nästan varje dag drabbas jag ofta av svår abstinens och nostalgi och jag känner verkligen att det snart är dags att åka till Prag, annars får jag panik! Världens bästa stad där världens bästa morsa (min) är född vilket har gjort att jag varit där fler gånger än vad jag kan minnas.
 
Ni som aldrig varit där (än) skäms och skärp er! Ni MÅSTE åka dit. Staden har allt och lite till.
 
Sevärdheter:
Prag är en väldigt vacker, gammal stad med massa saker att se. Alla vackra hus är nästan tillräckligt! Gamla Stan är ett måste, otroligt mysigt och fullt med marknad, affärer, restauranger och så klart Prags kända klocka (http://sv.metapedia.org/wiki/Den_astronomiska_klockan_i_Prag). Är du där under våren/påsk så är det stor marknad och man kan köpa god korv och skinka med bröd överallt och så klart öl. Under vintern samma sak men då även varmt vin som är vansinnigt gott! De judiska kvarteren är också sevärda med sin historia, i stan finns vackra stora parker (den bästa har en linbana som tar dig upp till toppen), shopping på avenyn med mera med mera. Det finns hur mycket som helst. Museer finns det gott om och som sagt - hur mycket som helst, googla! Glöm inte att gå på Karlsbron med all marknad och live-band, gå upp mot slottet från Lillsidan eller bara ta en spårvagn och åk vart som helst!
 
Uteliv:
Finns massa här med! Förutom alla grymma pubar och krogar så finns det massa nattklubbar, jazzklubbar och numer cocktailbarer. Största klubben är Karlovy Lazne som är 5 våningar med olika musik på varje våning.
 
Mat och dryck:
Mycket kött äter man här, mustiga grytor, stekar, schnitzel, gulasch och så vidare med antingen potatis- eller brödknödel till (det är de vanligaste, finns annat med). Stekt ost är det bästa som finns så passa på att vräka i er det. Annars älskar jag en grej de gör, nämligen blandar olika kött som exempelvis skinka-på skinkan smält ost och på osten nötkött. Så sjukt gott!
Öl är ju givetvis det man dricker här, gillar du inte öl eller inte brukar dricka det så får du faktiskt lära dig och sluta vara så töntig. Lär dig dricka öl innan du åker hit och njut sedan av deras fantastiska ölkultur, för här dricker man öl jämt. Den bästa varianten som de flesta restauranger har om man frågar är när de blandar en ljus lager med en mörkare öl - sagolikt!
 
Shopping:
Finns det gott om, inte lika billigt som allt annat men något för alla smaker och plånbokar finns det! Köpcentrum kan du verkligen fynda i! Sist köpte jag två ursnygga klänningar för ca 70 svenska kronor - ett kap!
 
Priser:
Billigt. Allt är billigt. Flyg, hotell, mat och dryck. Du kan känna dig som en kung när du är där och du behöver inte snåla.
 
Så vad väntar ni på? Åk dit! Jag måste dit illa kvickt men vill gärna att det ska vara vår - då är det som bäst!
 
Härlig terrass där man kan dricka drinkar, ingången från en gata nedanför.
"Lilla Venedig" :)
Utsikt från slottet, dit upp måste ni!
I Prag kryllar det av band som spelar överallt, alla gatumusikanter är jäkligt duktiga dessutom! Här på en påskmarknad i Gamla Stan.
Den makalöst goda skinkan på en marknad.
Uppe vid slottet.
Utsikt igen! Suddigt längst bort i vänstra hörnet ser man ett torn, tv-tornet - åk upp dit längst upp och titta på utsikten ät eller drick sedan på deras restaurang uppe i tornet! Ligger lite off men tar inte lång tid med spårvagn, restaurangen är lite dyr + inträde till tornet men värt utsikten!
Vacker kyrka (dem finns det gott om!) i Gamla Stan.


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Måste dit!! Låter hur awsome som helst! Du har ju berättat en massa förr men nu blev jag ännu mer sugen!!!! Kan dock inte börja dricka öl, tror du att jag släpps in i landet ändå?

Svar: JA!!! I framtiden får vi åka dit helt klart!!! Det är så himla grymt på alla sätt! Du MÅSTE lära dig dricka öl, dags att bli en riktig karl! Eh, jag menar kvinna :D Om ett år förväntar jag mig att du lärt dig dricka öl - (det är säkert som med mat man måste tvinga i sig det några gånger för att lära sig) och så drar vi dit :) !! Annars får du fejka eller så kastar dom ut dig haha!
Frida Lundh

2014-10-23 @ 19:58:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: