De som inte räknas som människor

Jag läste precis den här artikeln: http://www.expressen.se/nyheter/dokument/utdrag-ur-en-tiggardagbok/ och det tycker jag att ni också borde göra.
 
Vad hände med mitt Sverige? Vad hände med medmänsklighet och empati? Hur ska jag med gott samvete kunna skaffa barn till den här världen där vi spottar på tiggare och pratar om "vi" och "dem"? Där alla som inte är precis som vi ska ut härifrån, från vårt land. När slutade vi känna sympati för människor som sett sin familj skjutas eller sprängas?
 
Jag läste idag i tidningen att en advokat som själv blivit dömd för barnporr ändå arbetar som advokat åt en man som står anklagad för våldtäkt mot barn. Till saken hör att advokaten under tiden utreds för samma brottsmisstanke. Jag läser och jag äcklas och jag går sönder lite inuti.
 
Jag läste idag att en av nunnorna som vann pris på "årets hjälte" galan skyller förintelsen på alla utom de som förintade och har spridit sitt judehat i radio och tv. Jag läser och förundras. Över hur historien upprepas och hur naiva svenskarna är när de i blindo röstar på SD.
 
Jag läser valfri artikel i Metro eller annan tidning och skräms av klimaten bland de som kommenterar. Kvinnohatet, sexismen och rasismen är så utbredd så deras kommentarer tar över totalt. Och kvar blir alla kvinnor som klandras eftersom de skyndar på sina steg när en främmande man går bakom dem sent på kvällen. Fast vi alla blivit uppfostrade till att se en våldtäktsman överallt och i alla män.
 
Jag läser och läser och läser och blir argare och argare och argare. Nu får det fan vara nog! Vi måste protestera, synas, höras och VÄGRA upprepa historia som aldrig någonsin borde ha hänt. Om det så är att vägra en talman eller skriva en debattartikel eller bara lyfta frågan bland vänner och kollegor. Men det får fan vara nog nu.
 
Det blåser oerhört kyliga vindar runt omkring mig och det är inte på grund av årstiden.


Kommentarer
Postat av: Anonym

http://www.friatider.se/tiggare-med-sedelbunt-g-r-viral
http://www.friatider.se/h-r-r-bevisen-tiggare-ger-bilar-f-r-hundratusentals-kronor

Stackars tiggare. Stackars rika, falska, samvetslösa tiggare...

Svar: Ett tips till dig - kommentera någon annanstans jag vill inte ha min blogg nedsmutsad av smutsiga äckliga rasister som du. STICK! Att länka till Fria tider är dessutom ett skämt. Om vi känner varandra så uppmanar jag dig att ta bort mig på Facebook och aldrig mer prata med mig, tack på förhand.
Frida Lundh

2014-12-21 @ 07:42:12
Postat av: Anonym

Tiggare är inte en ras, men okej.

Svar: Du är rasist, punkt slut. Som jag skrev innan - om vi känner varandra kan du ta bort mig från Facebook och som vän, känner vi inte varandra skaffa ett liv.
Frida Lundh

2014-12-21 @ 19:07:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: