Ekonomi

Satt och kollade på Lyxfällan imorse när jag åt frukost och måste säga att jag är så himla glad över min och Johans ekonomi! Vi har absolut inte delad ekonomi för det tycker jag verkar helt vansinnigt (förklara gärna för mig vad som är så bra med det) utan har våra egna konton och delar på kostnaderna. Hyra, el och internet dras från mitt konto sedan räknar jag ihop det och delar på två och så för Johan över sin del. Maten lägger vi 1200 kronor per person på varje månad och 2400 kronor räcker om man handlar smart. Det inkluderar ju dock givetvis inte om vi äter ute eller take away. De pengarna tar vi ut och lägger i vår "matburk" så när man handlar tar man helt enkelt kontanter från burken och på så sätt betalar vi exakt lika mycket.
 
Övriga saker som krogbesök, kläder och andra nöjen står man för själv och jag kan inte tänka mig att ha det på något annat sätt! Johan dillade om att ha delat konto när vi skaffar barn men det vägrar jag! Min gamla kollega hade det så med sin man och varje gång han ville typ shoppa eller ta en öl eller nåt ringde han henne och "frågade om lov", eh? NEJ TACK. Vad jag gör med min lön ska ingen bry sig om så länge man inte skaffar krediter och börjar gå back och behöver vara med i lyxfällan :) Johan lägger massa pengar på skivor, skulle han då be om lov varje gång? Sjukt. Om någon tjänar mindre eller är pank så är det ju klart att vi bjuder varandra om man vill gå ut på krogen eller hitta på någonting, det är ju inte mer med det utan en självklarhet??? Sedan tycker jag det är extremt viktigt att båda är insatta i vad vi har för räkningar osv och det är vi ju. Inte för att vi har speciellt många men ändå. 
 
Igår gick jag på stan och shoppade loss för mitt nya jobb som börjar imorgon. Känns lite nervöst som det alltid gör men håller tummarna för att allt ska gå bra och för att de blir nöjda med mig. Det här jobbet var ju det jag verkligen ville ha så känns så himla bra att jag fick det. Dock kände jag ju redan på intervjun att det gick klockrent så jag "visste" att jag skulle få det. Kommer bli en grym utmaning och ett grymt jobb att ha på sitt CV! :D
 
Idag är det sista dagen som jag är ledig så sitter i pyjamas och vräker mig i soffan, men senare måste jag tvätta :/ Jag skulle ALDRIG kunna vara en hemmafru, jag hatar att diska, tvätta, baka, dammsuga och allt sånt. Det är det värsta som finns. Johan är väl heller inte så förtjust i det så man kan ju inte påstå att vi har världens mest organiserade välstädade hem men vi trivs så kunde inte bry mig mindre. Sen om det kommer besök får man ju fixa till det så klart men skulle aldrig klara att bo i ett perfekt städat hem, i så fall skulle jag behöva anlita en städerska men det är ju liksom inte aktuellt, haha!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: