Extrem skräck och varför jag gillar det

Jag har ända sedan jag var liten fullkomligt frossat i skräck. All sorts skräck. Det bästa jag visste var att titta på skräckfilmer, planera en resa till Sicilien med Iva där vi skulle gå på ett "museum" med mumier (besökte detta museum förra sommaren fast med Johan, måste göra det med Iva med) och allt som hade med döden och rädslor att göra egentligen. Blod var spännade, känslan av att bli stel av skräck älskade jag och jag kunde inte få nog. Sanningen är att jag fortfarande inte kan få nog. 
 
Jag samlar på skräckfilmer och gärna bra böcker om ämnet. Inte vilka skräckfilmer som helst dock. I början köpte jag mainstream skräck som alla SAW filmerna, Hostel och så vidare men det är ju inget speciellt, dessa filmer kan alla köpa och se (även om jag gillar dem med), nej nu har jag börjat samla på "extrem skräck" som är betydligt svårare att gå tag i och visst - du kan köpa dessa filmer (även om de inte finns så många) men de kostar FLÄSK. Vi snackar hundralappar men jag är med i massa forum osv där folk ibland säljer för okej priser (fick tag i några i veckan faktiskt) och samlandet får väl ta sin tid helt enkelt.
 
Jag kan inte riktigt med att skriva ut titlarna på filmerna jag äger eller fortfarande söker då man omedelbart blir dömd och människor blir typ arga och äcklade - och jag förstår dem/er. "Varför vill man se filmer som frossar i brutalt våld och tortyr"? Ja, det kan man undra. Jag tror att jag dras till det för att extrem skräcks-filmerna visar upp de allra mörkaste sidorna hos människan, de visar saker du (förhoppnignsvis) aldrig kommer få uppleva eller se på riktigt, det är smutsigt, vidrigt och fel och du mår dåligt samtidigt som du bara vill se mer. Det kittlar, fascinerar och äcklar. Det är så långt från ens egen verkligehet som man kan komma. Det är de värsta man kan göra mot andra människor och de visar saker så brutala att du inte ens kunde fantisera ihop det själv. 
 
Varför dras vissa, som jag, till detta extrema och hemska och varför inte andra? Säg det. Varför har jag alltid gillat, blod, död, mord och annat sedan jag var liten? Jag har inte en jävla aning. Jag vet däremot att jag inte sett någon blir mördad, inte bär med mig något oförklarligt trauma från min barndom, jag är själv ingen mördare eller på väg att bli, jag tror bara att jag är lite speciell. Men visst hade det varit lite intressant att gräva i varför jag älskade sånt som liten.
 
Jag kommer såväl ihåg tre tidiga minnen av skräck:
1. Jag har alltid hört min mamma berätta med skräck om "När lammen tystnar" som den vidrigaste filmen hon sett som skrämde livet ur henne. Jag längtade så otroligt mycket efter att få se den filmen (jag var för liten än) just på grund av hur hon målade upp den. Den skrämde mig lika mycket och förväntningarna var enorma. (När jag väl såg den år senare så älskade jag den för att den är så sjukt bra men jag blev inte så skrämd vilket gjorde mig enormt besviken).
2. Jag skulle vara ensam hemma i vårt hus i Alingsås och fick gå och hyra film men "INGEN skräck" manade mina föräldrar. Jag var typ 11-12. Givetvis hyrde jag skräck: "Thirteen ghosts" och jag var så satans rädd så jag satt med telefonen tryckt mot örat (Nicolina, min systerdotter, i luren) och en stor kökskniv i handen.
3. The Shining gjordes om till tv-serie. Del två skrämde mig så mycket så jag höll på att dö. Mor fick sova i mitt rum, följa med mig i badrummet länge efter det. Den natten hade jag bara vrålat om spöken i sömnen, hehe.
 
Varför tror ni vissa gillar den sortens underhållning? Gör du det? Varför/varför inte?
 
Min favit skräckfilm är originalet av The Shining och favoriten bland extrem skräck är A serbian film för att ingen anna film fått mig att må så dåligt som den, den är så brutal så man nästan kvävs, den är så obehaglig så man måste pausa och magen knyts ihop i fasa över människans vidrigheter...Jag hatade den först men den är genialisk.
 
Delar av samlingen, A Serbian film 8 neråt i högra högen.
 
En del av samlingen som sagt, gömmer sig mycket bakom och på andra ställen :D
 
Nedan en awesome bok som heter "Äkta skräck" som handlar om just extrem skräcken som de flesta av er förmodligen aldrig sett. Intervjuer med regissörerna och fantastiskt inblick i många av de värsta filmerna som någonsin skapats....
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: