Boktips!

Jag vill ge er alla ett fantastiskt bra boktips!
Jag läser oftast som en dåre och oftast flera böcker samtidigt. Så är också fallet nu då jag läser 4-5 böcker för tillfället. Jag har även beställt 10 nya böcker från bokrean och har över 25 stycken hemma som fortfarande är olästa. Det måste bli sommarledigt snart alltså!
 
Nå, boken jag vill rekommendera heter "Jag ska bara fixa en grej i köket" och är skriven av Moa Herngren. Den handlar om ensamstående mamman Ingrid och hennes dotter Juni. Ingrid försöker balansera livet som skild, nytt jobb som chef där hon blir utstött och utfryst av sina gamla kollegor, en "vårdnadstvist" där Juni vill spendera allt mer tid med pappa Peter (vilket Ingrid har svårt att acceptera då han bor på en kall båt i hamnen, är allmänt slarvig, och framförallt klarar inte Ingrid att vara ensam) och en mamma som har dekat ner sig totalt i sin alkoholism. Mitt i allt detta har hon dessutom problemet med sin egen växande alkoholism som gått från ett-två glas vin ibland till flera glas vin nästan varje dag.
 
Ingrid dras mer och mer ner i fördärvet och trappar hela tiden upp sin alkoholism, samtidigt som hon försöker hålla en fasad utåt mot allt och alla.
 
Det här är en mörk, ångestframkallande, oerhört gripande och sorglig bok. Samtidigt som man känner empati och ett litet hopp någonstans ändå. Trots att jag själv varken har erfarenheten av att vara skild, leva i en vårdnadstvist, bli utstött av kollegor eller att vara lådvinsalkoholist så kan jag verkligen känna igen mig ändå. Ingrids känslor, ångest och tankar beskrivs så väl så det känns som man verkligen fattar. Man pendlar mellan att vara lika arg på henne som hon själv är till att tycka synd om henne och vilja rädda henne ur hennes situation. Rakt upp och ner utan krussiduller beskrivs hennes självhat och orkeslöshet och man känner hur förjävligt det är och hur svårt det är att komma ur det. Boken/författaren ursäktar inte Ingrids beteende men beskriver det levande, tryckande och rakt på sak.
 
Boken lämnar mig efter sista sidan med tårar i ögonen och gråten i halsen. Jag gillar verkligen slutet.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: