Det där med barn och uppfostran

Titt som tätt och lite överallt ser man dessa ständiga diskussioner om barnuppfostran och vad som är bra och vad som är dåligt. Själv har jag blivit blockad från det fullständigt VANSINNIGA Instagram-kontot "friabarn". Friabarn är en grupp med mammor som vet allt och vet bäst (tycker de) och enda syftet med kontot är att skamma alla föräldrar som inte gör som de tycker. Själv ifrågasatte jag att de tycker att mamman (observera endast mamman) ska vara hemma tills barnet börjar skola för de är emot förskola! Jag påpekade att det är en lyx som många inte har råd med, kanske inte kan eller faktiskt inte vill. Själv ser jag inte problemet med att barn går på förskola däremot tycker jag det är hemskt med väldigt små barn som ska dit och när det är stora barngrupper med stressade pedagoger - inte optimalt.
 
I vilket fall tyckte de att jag får skylla mig själv om jag "prioriterar pengar framför mina barn" och att jag borde visa mina kommentarer till mina barn om några år så de får se "hur mamma valde bort oss för att hon hellre ville tjäna pengar". På frågan varför pappan inte kunde vara hemma är de för att de tycker att man ska amma så länge det bara går, dvs tills barnet börjar skolan typ...(!). Detta resonemang är ignorant och fördömande och bakåtsträvande av många anledningar:
- Mammor blir återigen förpassade till hemmet och ska alltså strunta i försörjning, pension (man får ingen pension när man är mammaledig - tänk då att va hemma i 6 år, katastrof!) och någon möjlighet till karriär. Männen ska som vanligt fortsätta att jobba, tjäna pengar och missa tid med sitt barn. Jag tror inte detta gynnar någon - tvärtom. Par som lever i en jämställd relation mår bättre därför tror jag att även barnen kommer att göra det.

- Alla har inte råd att leva på en lön och har heller inte möjligheten. Alla är inte två, vissa är faktiskt ensamstående men det skiter friabarn i! Här ska man "offra" sig som de uttrycker det. Om det nu är så jävla fantastiskt att sitta hemma med sitt/sina barn i tjugo år - varför pratar vi om att offra oss då?

- Barn mår inte dåligt/blir inte traumatiserade automatiskt av att gå på förskola. Många barn älskar det, lär sig om det sociala livet, träffar kompisar osv.
 
-Oavsett så vilka är de att döma ut föräldrar och sätta sig på höga hästar? Bara för att de är ett gäng sjalmammor (gillar Jennys uttryck :) ) som pöser omkring med en unge vid patten i flera år för att de har en man som gärna offrar (här kan vi snacka om att offra) sin tid med sina barn så betyder det inte att alla kan eller framförallt vill leva så????
 
Bortsett från dessa elaka hippiemammor så pågår det ju diskussioner som sagt lite överallt ändå. Jag tänker lite som såhär: om ett barn inte vanvårdas, misshandlar fysiskt eller psykiskt eller blir utnyttjat sexuellt av sina föräldrar så är det inte min sak att lägga mig i hur länge de ammar, när barnet börjar på förskola etc.?
 
Samtidigt är det svårt att inte lägga sig i eller i vilket fall tycka en jäkla massa. 5-minuters metoden får jag dålig känsla av t.ex. Jag förstår att vissa tar till det när man inte sovit på ett år och barnet bara vägrar MEN att använda det från början utan att testa något annat tycker jag är hemskt. Jag kan bara inte förstå den taktiken och jag kan faktiskt ärligt talat inte förstå varför det är så oerhört viktigt att barnet omedelbart ska lära sig att sova själv i egen säng och somna efter 1 sekund? Jag kan bli lite "förskräckt" att höra mammor som försöker vänja sina barn vid egen säng när de är 2 veckor gamla och jag kan bli lite "förbryllad" av barn i 4-års åldern som fortfarande samsover. Jag tycker liksom båda delar är sjukt. Det går inte att inte ha en åsikt! MEN man behöver inte alltid pracka den på andra föräldrar, man behöver inte utgå från att det är rätt bara för att JAG tycker så, utan man kan försöka ha lite förståelse för att vi alla funkar olika - vuxna som barn.
 
Amning och längden av denna är ju också ett hett ämne. Det är precis samma sak här, jag kan blir lite "förskräckt" av folk som vill vänja av med amningen så snart som möjligt (max 6 månader skriker många istället för att lyssna på vad bebisen vill också) men samtidigt blir jag lite "förbryllad" av de mammor som väljer att amma när barnet är 4 år. Men vem är jag att lägga mig i? Jag hoppas min amning kommer att funka när de väl är dags, jag hoppas på att amma strax under 1 år där sista tiden inte är enbart amning utan även annan mat men vem vet? Det kanske inte ens kommer att funka? Min unge kanske vägrar sluta så det tar över ett år innan det avslutas? Jag hoppas alla gör det som känns bäst för deras barn och sig själva och i slutändan tror jag att de flesta av oss blir ganska normala ändå, förskola eller inte, amning i 4 år eller inte alls och så vidare.

Jag tycker personligen att amning, samsovning och liknande kommer att lösa sig då man känner av själv hur man ska göra, det som däremot är betydligt svårare tycker jag är genus och samhället och vad samhället kommer att utsätta mina barn för. Jag kan uppfostra mina barn med genustänk och låta de va fria i sina klädval och vilka leksaker de ska ha men vad hjälper det om förskola, sjukhus, på spårvagnen, i affärer - ja precis överallt, finns människor som kommer att behandla mina barn efter vilket kön de har. Det är ett mycket större problem tycker jag och betydligt svårare att lösa! Jag vill inte att mina barn överhuvudtaget ska bekymra sig om utseende, vad de förväntas göra eller hur de förväntas vara på grund av sitt kön utan de ska bara leka, utvecklas och ha en fin barndom, det är det viktigaste för mig!
 
S mycket att fundera kring och jag är definitivt ingen expert och har som sagt inga egna barn så kanske inte ska uttala mig men det var iaf mina tankar kring detta. Hur tänker ni kring dessa frågor?
 
Något vi alla kan enas kring (barnlös eller inte) är att det inte är helt lätt och att allt inte är svart eller vitt?
Här är en bild på mig som liten bebis i min storasysters famn. Min systerdotter kallade mig för "myra" när jag såg ut såhär. Själv är jag ammad (vet inte hur länge men tror inte mer än ett år), gick på förskola och fick sova i mina föräldrars säng om jag var otrygg. Vet dock inte när jag började förskola (tror vid typ 1,5-2?) och hur länge jag ammade eller när jag började sova i egen säng och hur Iva och Frasse gjorde för att jag skulle sova där? (Iva du får gärna kommentera om du läser) och hur länge Iva vs. Frasse var föräldralediga? Mycket nyfiken nu så ska fråga min kära mor om detta!


Kommentarer
Postat av: Jennifer

"Friabarn" är ju helt sjuka i huvudet. Jag var tvungen att gå in och läsa efter att du tipsade om det på fb. Det är vedervärdigt hur de kan sitta där och slänga ur sig sin jävla skit.

Jag blev extremt illa berörd angående det där med förskola och föräldraledighet. Som du skriver, alla har inte möjlighet att stanna hemma i sex år. Föskolan är så otroligt lärorik, inte bara håller de på med massa roliga aktiviteter,projekt osv men så lär de sig att fungera socialt och får vänner osv osv.
Jag tycker att det är vidrigt med människor som gör allt för att intala föräldrar att välja bort förskola, är man inte miljonär så har man inte råd att välja bort den så varför ge föräldrar dåligt samvete då!?

Däremot så tycker jag att det är bra med kortare dagar på fsk, om man har möjlighet. Jag tror inte att det är sunt för en ettåring att vara på fsk från halv åtta till fem varje dag. Vi brukar lämna Maxwell vid nio, halv tio och hämtar vid tre-fyra, då sover han 2-3 timmar också så blir inte mer än ca fem timmar/dag.

Håller för övrigt med dig om att man inte ska låta barn börja för tidigt. Vi tog ledigt fem månader extra eftersom vi kände att Maxwell var för liten för att börja när han var ett. Han var med andra ord ca 1,5 när han började och det har fungerat hur bra som helst.

Det bästa man kan göra för sina barn är att ge dem masssssa närhet, känner man för att samsova i ett år så får man ju göra det. Jag tyckte att det var skönt när Maxwell flyttade över till egen säng på natten men han sov ändå PÅ mig på dagtid varje dag tills han var typ fyra-fem månader. Vi har också haft honom mycket i bärsele för att få kroppskontakten och närheten.

Jag är så emot 5-minutersmetoden som man kan bli. Jag tycker att det är helt fruktansvärt att utsätta ett litet försvarslöst barn för något sådant. Visst, M började sova i egen säng när han var tre-fyra månader men det var inga problem, då var han tydligen klar för det. Att ta till massa metoder och skit hade varit helt oaktuellt för oss, man måste helt enkelt bara lyssna till barnets signaler. Sedan går ju allt i perioder, M har sovit hos oss lite till och från men numera sker det väldigt sällan så då blir det lite extra mysigt. För nån vecka sedan vaknade han och var ledsen, vi tog med honom in till oss och då kravlade han upp på Deivede och somnade med en gång. D försökte försiktigt rulla ner honom men han vaknade varje gång och kravlade tillbaka, haha himla gulligt.

Jag skulle säkert kunna skriva en sida till om det här inlägget men nu börjar jag få ont i fingrarna, hahah. Jag tycker hur som helst att du har väldig bra åsikter om det här med barnuppfostran och du kommer helst säkert bli en fantastisk mamma när den dagen kommer :-)

Svar: De är verkligen totalt sinnessjuka. Mår dåligt av deras skuldbeläggande och deras hemska ton mot mammor som inte gör som de vill. Förskolan är som sagt toppen på många sätt så länge man inte är för liten som du skriver och så länge det inte är för stora barngrupper tror jag. Oavsett går det inte att stanna hemma i 6 år, det fattar väl alla?
Jag är ju väldigt för samsovning och tror jag kommer vänta längre med att vänja vid egen säng men det återstår att se hur sömnen funkar för oss och för bebis. Är det inga problem med egen säng så är det bara att köra tycker jag! Blir det kaos däremot så får det vara tills det känns tryggare för barnet. ALDRIG någon jävla 5-minuters metod alltså!!!! Gulligt med kravlandet :) :D

Tack, kära du - tror vi är rätt så pedagogiska och grymma båda två! Du gör ju ett kanonjobb :*
Frida Lundh

2014-12-09 @ 12:36:32
Postat av: Iva Åberg

Ja, jag känner inte till friabarn och hoppas slippa bekantskapen framöver också. Kan det vara Örgryte/Askim/Saltholmen eller Majorna/Linné med sådana åsikter?

Spännande med 5-minuters metoden, har ingen aning vad det är.

Frida du började på dagis först när du var 4 år tror jag men du gick på rytmik och "klapp o klang" innan. Och småbarnsdans.

Frasse tog aldrig pappaledigt, "det passade inte hans arbete" men han stannade hemma när jag var engagerad på 1-2-veckors kurser utanför Göteborg.

Jag tyckte att det var kul att vara hemma den lilla perioden. Från 1,5 års ålder passades du regelbundet (när jag jobbade) av Ellen och växte på så sätt upp med Nicolina ganska mycket.


Svar: Jag hoppas också du slipper Iva. Förmodligen Majorna/Linné om de nu är från Göteborg, det vet jag inte men samma sorts människor oavsett stad.
5-minuters metoden är att man lägger bebisen i sin säng och bara går därifrån, sedan efter 5 minuter går man in igen och säger "god natt" men rör inte barnet utan går ut igen - allt detta medan barnet gallskriker, sen håller man på så tills barnet inte orkar skrika längre utan faller i sömn av ren utmattning, tortyr om du frågar mig.

Jasså? Var jag så gammal, hur gick det ihop ekonomiskt? Hur kunde Ellen/Roy va hemma så länge? Tror det var absolut toppen att jag växte upp med Nicolina som jag gjorde, en extrasyster kan man säga och vi har ju en fantastisk kontakt idag med!

Förvånar mig inte att det bara var du som var ledig, konstigt att det "inte funkade" med jobbet...

Klapp och klang och liknande tror jag är grymt bra för barn!
Frida Lundh

2014-12-09 @ 14:03:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: