Män som tar plats

Igår träffade jag äntligen Ronja efter hundra år av att inte kunna hitta en dag som båda kan! Vi bestämde oss för parkhäng med vin (och öl och cider....) och satte oss i Kungsparken. Hade hur trevligt som helst och efter ett tag kom Madde också och joinade. Helt plötsligt ser vi en full man utan tröja som vinglar mot oss och givetvis kommer fram och sätter sig. Vad vi förstår av hans sluddrande vill han röka men har ingen tändare. Ronja ger honom då en tändare och säger: "ta du den, jag behöver den inte. Sedan vill vi att du går härifrån för vi vill vara ifred". Han håller hela tiden på och frågar vart hon kommer ifrån och om vi är från Göteborg men börjar bli väldigt irriterad av att vi gång på gång upprepar att vi vill att han ska gå därifrån. Han börjar dessutom bli smått aggressiv och undrar vad "fan det är med oss" och man börjar känna ett visst obehag. Dels för att han är full, oberäknelig, aggressiv men framförallt - man. 
 
Det är ju definitivt inte första gången en man tränger sig på och heller inte första gången man har känt ibehag eller rädsla inför det. Jag känner ingen tjej eller kvinna som inte på något sätt blivit utsatt för påträngande män. Låt mig själv ge ett litet axplock:
 
-När jag och mina vänner var 14 och badade på Saltholmen satt en man en liten bit ifrån oss med handen innanför byxan och runkade och glodde utan att skämmas.
 
-På vilket forum man än haft: Lunarstorm, Nattstad eller Facebook så har okända män skickat meddelande till en med "välmenande komplimanger" som: "Vad snygg du är", "jävlar vad sexig" eller "kan vi träffas och knulla?". När man ber personen att dra blir de sura och allt som oftast undrar de om man är lesbisk eller inte fått kuk på länge. (Varför tror män att deras kön skulle lösa världens problem? Och varför tror de att de är så eftertraktade?)
 
-I princip alla kvinnor jag känner har blivit taffsade på, särskilt på krogen, dansat med en kille som helt plötsligt tryckt sig mot en med ett stånd i byxan, mött män som inte ser en i ögonen utan längre ner
 
-Redan i skolan fick man lära sig att pojkar bara "visar att dom tycker om en" genom att bråkas, slåss och föra oväsen. I högre ålder, typ högstadie, drog de en istället i trosorna eller tryckte upp en mot väggen.
 
-Under utbildningar, på jobb, på ett seminarie - ja, lite här och var möter man ofta män som inte lyssnar på ens tankar, som ignorerar vad man har att säga och som själva brer ut sig och tar sig tolkningsföreträde.
 
-På bussar och spårvagnar eller tåg (osv) har man ju var och varannan gång blivit ihoptryckt för att en man tycker att han har rätt att spreta med benen och fullkomligt vräka ut sitt skrev (du är inte så stor, lille vän, tro mig). 
 
Fler exempel finns (kan hålla på en hel dag) där män tar plats på bekostnad av kvinnor och skapar ett obehag, rädsla och ilska, som i sig leder till att man börjar tröttna och lacka ur. Mitt bästa råd till att tjejer och kvinnor som utsätts - bit ifrån, ge igen med samma mynt och vägra acceptera deras beteende! Sexuella trakasserier ska anmälas, utbredda skrev ska tryckas ihop då man ger igen med samma mynt, din röst ska du göra hörd så att även dina åsikter lyfts på lektionen i skolan. Det är dags att leka snälla flickor och acceptera eller i tysthet svära över en del (ofattbart många) mäns självklarhet att trampa på dig, stjäla av ditt utrymme och röra din kropp - allt mot din vilja och utan att du bett om det.
 
Sist två killar tog över när jag var ute med Nike och bara babblade på om sina liv och sitt löjliga band utan att ens fråga om vi ville prata med dem så istället för att sitta snällt, artig och lyssna så sa jag:
"Hörrni, jag är förbannat trött på och fruktansvärt uttråkad av män som slår sig ner vid ens bord utan att fråga och sedan faktiskt tror att man är intresserade av deras liv, så intresserad så man sitter en lång stund och bara lyssnar utan att själv få en syl i vädret. VI. ÄR. INTE. INTRESSERADE. 
 
(Givetvis är det trevligt att träffa nytt folk men deras attityd visar att de inte är intresserade av oss mer än av vårt utseende och eventuella knullbarhet. De vill prata om sig själva och brösta upp sig, under tiden ska vi sitta som små ljus och imponeras av deras band och sedan följa med dem hem. Kommer inte hända, det är nog nu.)
 
Känner ni igen detta? Bild lånad från google...


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Jätte bra skrivet! Vilken jävla värld vi lever i :/ Sjukt bra att du sa ifrån!

Svar: Jag vet, sjukt är det...
Frida Lundh

2014-08-01 @ 21:06:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: